Lyssna på sidan Lyssna
Bygginspektörer Timmy Abelsson och Marek Widegren

Myndighetsförvaltning

Myndighetsförvaltningen

Vi på myndighetsförvaltningen jobbar för att boende och verksamma i  vår kommun ska bemötas av god service och tillgänglighet. De tjänster som vi utför styrs av lagstiftning och de politiskt valda ledarmöter i kommunfullmäktige och myndighetsnämnden.

Våra ansvarsområden är:

  1. Bygglov/Anmälan
  2. Miljö- och  hälsoskydd
  3. Karta/GIS

Uppdrag:

  • Pröva ansökningar om bygg-, mark- och rivningslov samt startbesked.
  • Övervaka fastighetsägares kontroller av ventilationssystem och hissar
  • Utreda överträdelser av plan- och bygglagen och bestämmelser kopplade till lagen.
  • Medverka vid fastighetsbildning
  • Handläggning av adress- och namnfrågor
  • Kontrollera livsmedelsanläggningar i kommunen samt ta emot anmälningar och utreda matförgiftningar
  • Inspektera skolor, badplatser och andra hälsoskyddsverksamheter samt hantera frågor gällande inomhusmiljön i lokaler och bostäder, till exempel problem med fukt, mögel, buller och radon
  • Utöva tillsyn på verksamheter som hanterar farligt avfall och kemiska produkter
  • Handlägga anmälningar och ansökningar om tillstånd för värmepumpar, spridning av bekämpningsmedel, installation av enskilda avlopp och komposter
  • Handlägga anmälningar om förorenade område samt avhjälpandeåtgärder
  • Underhåller och utvecklar Kommunens Kart/GIS system.

Kontakt

Chef myndighetsförvaltningen

Maria Thulin
0382-152 52

Den här webbplatsen använder kakor för att ge användaren extra funktioner. Men om du själv vill bestämma vilka kakor som ska användas trycker du på inställningar.