Lyssna på sidan Lyssna

Dödsboanmälan

När en person avlider ska en bouppteckning upprättas. En bouppteckning är en sammanställning över den avlidnes tillgångar och skulder.

Enligt Ärvdabalken kan en dödsboanmälan ersätta bouppteckningen om:

  • Den avlidnes tillgångar bara räcker till kostnad för begravning och vissa andra utgifter i samband med dödsfallet.
  • Det inte finns någon fast egendom eller tomträtt i dödsboet.

Det är socialnämnden i den kommun där den avlidne var bosatt som gör en skriftlig dödsboanmälan och skickar till Skatteverket. Kontakta kommunen så att en utredning kan påbörjas om det är möjligt att göra en dödsboanmälan. En dödsboanmälan bör göras inom två månader från dödsfallet.

Undantag

Dödsboanmälan kan inte göras om det krävs en mer omfattande utredning av dödsboet.

Viktigt att tänka på

  • Avvakta med inbetalning av räkningar då begravningen går före alla andra räkningar i dödsboet.
  • Stoppa autogirobetalningar omgående.

Ekonomiskt bistånd till begravningen

Ett dödsbo kan i vissa fall vara berättigad till ekonomiskt bistånd till begravningskostnaden. Ansökan görs hos socialnämnden i den kommun där den avlidne var bosatt.

Kontakt

Socialförvaltningen

576 80 Sävsjö
0382-154 60
socialen.soc@savsjo.se

Öppettider reception

Måndag - torsdag 08.30-16.00
Fredag 08.30-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Besöksadress: Villagatan 12

Telefontider handläggare

Handläggare på äldreomsorgen och funktionshinderomsorgen har telefontid vardagar klockan 08.00-09.30. Handläggare på barn- och unga och ekonomiskt bistånd har telefontid vardagar klockan 08:30-09:30.

Vid akuta situationer

Vid akuta situationer utanför ordinarie kontorstid kontaktas socialjour - som nås via larmnumret
112 eller via hoglandet.socialjour@eksjo.se

Följ oss i sociala medier

Du kan komma i kontakt med och påverka Sävsjö kommun på många olika sätt. Ett sätt är genom sociala medier.

Savsjo.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.