Lyssna på sidan Lyssna

Sävsjö och Nässjö får fem miljoner till satsning på hälsa och hållbart arbetsliv

Publicerad:

Sävsjö och Nässjö kommun får närmare fem miljoner kronor i stöd från Europeiska socialfonden (ESF) för att genomföra projektet Stärk din hälsa – för ett hållbart arbetsliv. Satsningen ska stärka medarbetares och chefers kunskap kring hälsa.

Projektet Stärk din hälsa - för ett hållbart arbetsliv genomförs i samverkan mellan kommunerna, där Nässjö är projektägare och Sävsjö är samverkanspart.

Viktig satsning i ett tufft ekonomiskt läge

Kommunerna står inför flera utmaningar med ökande sjukfrånvaro och begränsade resurser. Satsningen möjliggör ett mer långsiktigt och förebyggande arbete.

— Det här är en väldigt viktig satsning för oss. I ett läge där ekonomin är ansträngd ger projektet oss möjlighet att arbeta mer förebyggande med hälsa. Det har varit ett stort arbete att ta fram ansökan. Därför känns det extra roligt att vi nu får möjlighet att genomföra satsningen och att vi har fått ett så pass stort stöd, säger Eveline Magnusson, HR-chef i Sävsjö kommun.

Fokus på att förebygga ohälsa

Bakgrunden till projektet är att sjukfrånvaron ökar i båda kommunerna. Särskilt stor är ökningen av stressrelaterad och psykisk ohälsa, något som projektet vill motverka genom tidiga och förebyggande insatser.

— Vi behöver flytta fokus från att agera när ohälsa redan har uppstått till att stärka vår förmåga att förebygga den. Det här projektet ger oss bättre förutsättningar att göra just det, säger Julia Larsson, projektledare och HR-konsult i Nässjö kommun.

500 deltagare i utbildningsinsatser

Projektet pågår mellan september 2026 och juni 2029 och omfattar totalt cirka 500 deltagare, både medarbetare och chefer i de två kommunerna.

Insatserna består bland annat av utbildningar inom: • hälsosam livsstil • hälsofrämjande ledarskap • att stärka rollen som hälsofrämjande kollega

Målet är att ge deltagarna konkreta verktyg som kan användas i det dagliga arbetet.

Tydligt fokus på praktisk nytta

I Sävsjö kommun kommer Tilda Axelsson att vara projektledare.

— Det känns väldigt roligt att få leda det här arbetet. Vi kommer att arbeta nära verksamheterna och utgå från deras behov, så att insatserna verkligen gör skillnad i vardagen, säger Tilda Axelsson, HR-konsult Sävsjö kommun.

Samarbete för ett hållbart arbetsliv

Genom att samarbeta kan kommunerna ta tillvara på varandras erfarenheter och använda resurser mer effektivt.

— Tillsammans står vi starkare. Det här projektet ger oss möjlighet att både utvecklas internt och lära av varandra, vilket är extra viktigt i dagens läge, säger Camilla Hägglund, projektmedarbetare i Nässjö kommun.

EU-logotyp