Bostadsbyggande i det långa perspektivet

Sedan drygt tio år finns ett trähusnätverk för höglandet som leds av KSO i Sävsjö, Stefan Gustafsson. Under Almedalsveckan kommer nätverket att finnas med i den arena som ordnas av Region Jönköpings län och representeras där av Vetlanda kommuns KSO Henrik Tvarnö (S) och Joakim Henriksson, VD för OBOS.

Husföretagen är viktiga för arbetsmarknaden på hela Småländska höglandet. I flera kommuner är trähustillverkarna den dominerande branschen, i exempelvis Sävsjö finns hela 7 trähusföretag. Dessa företag är betydande arbetsgivare som sysselsätter människor med många olika bakgrunder och lockar olika typer av kompetenser.

I Sverige men också på landsorten finns det idag en påtaglig bostadsbrist. Det finns samtidigt en kapacitet att i trähusföretagen producera betydligt fler hus och därmed också kunna erbjuda ännu fler människor sysselsättning. Under Almedalen kommer därför lyftas möjligheten att genom en långsiktig bostadspolitik öka hållbart bostadsbyggande. Seminariet i Almedalen kommer att följas upp under hösten med ett lokalt event om bostadsbyggande och långsiktig bostadspolitik.

Seminariet ”Bostadsbyggande i det långa perspektivet” är i Almedalenden 2 juli kl 14.30.

PM - I Sverige borde vi inte ha bostadsbrist Pdf, 413.5 kB, öppnas i nytt fönster.

http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/57470 Länk till annan webbplats.