Tavla med gammalt fotografi från första skoldagen på Hofgårdsskolan. Första rasten klockan 9.25 framför nya högstadieskolan, 25 augusti 1969. Foto: Alla Lagerqvist.

Hofgårdsskolan 50 år

Den 15 september firar Hofgårdsskolan 50 år. Coronapandemin har gjort att planerna på ett öppet hus för allmänheten har fått ställas in, men för eleverna på skolan kommer jubileet märkas på flera sätt.

För 50 år sedan hade skolan sin officiella invigning. De 50 åren kommer att återspeglas i olika aktiviteter för eleverna på skolan. Det blir tidstypiska händelser och föremål från olika ämneskategorier och decennier. Det kommer även att serveras speciell skollunch den dagen.

Dessvärre har risken för smittspridning av Covid-19 gjort att skolan har valt att ställa in planerna på ett öppet hus och särskilt inbjudna gäster.

Sävsjö kommuns hushållstidning Tillsammans, som kom i brevlådan till kommunborna i veckan, har också temat Hofgårdsskolan 50 år. I tidningen kan du läsa mer om skolan både från dåtid och nutid.

Läs Tillsammanstidningen här Pdf, 1.4 MB.