Lyssna på sidan Lyssna

Covid-19: Aleholm inför delvis distansundervisning

Publicerad:

PRESSMEDDELANDE: Mellan den 1 december och 12 februari 2021 införs en kombinerad när- och distansundervisning på gymnasieskolan Aleholm Länk till annan webbplats.. Beslutet är fattat med hänsyn till den ökade trängseln i samband med en pågående byggnation.

Den kombinerade när- och distansundervisningen, även kallad partiell distansundervisning, genomförs efter att skolans ledning lyft behovet i samband med en pågående byggnation som inneburit att delar av lokalerna stängts av. Den ökade trängseln i samband med detta har gjort det svårare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd. Som underlag för beslutet har en riskbedömning och konsekvensbeskrivning genomförts i samråd mellan skolans ledning och fackliga företrädare.

Undervisningen kommer att bedrivas enligt ordinarie schema via digitala verktyg och videosamtal. Årskurserna 1-4 kommer att varva distansundervisning med undervisning på plats i skolan under perioden. Språkintroduktion, individuellt alternativ, grundläggande vuxenutbildning och gymnasiesärskolan omfattas inte av den partiella distansundervisningen.

Under sen eftermiddag idag, onsdagen den 25 november, har ett informationsbrev sänts ut till vårdnadshavare och elever via lärplattformen Vklass.

Beslutet kan komma att omprövas under perioden.

Kontakt:

Stefan Claesson, barn- och utbildningschef